Karies – hull i tennene

Hva er karies?

Visste du at karies, i følge Verdens helseorganisasjon (WHO) er verdens vanligste sykdom som ikke smitter? Karies er en tilstand hvor det oppstår hull i tennene, og den vanligste årsaken til dette er som følge av syre fra bakterier i munnen.

Karies er vanlig sykdom som enkelt lar seg behandle. Men dersom man skulle utsette behandlingen kan karies medføre store plager og skader på tennene.

Hvordan oppstår karies?

Det finnes svært mange bakterier i munnhulen. Bakteriene fester seg på tennenes overflate og danner et bakteriebelegg – som kalles plakk.

I plakk-laget kan bakteriene omdanne sukker fra maten vi spiser til syre. Syren får pH-verdien til å falle i munnhulen, og en lav pH-verdi er ugunstig for tennene, som da ligger åpen for syreangrep. Når pH-verdien er lav over en lengre periode, vil syren angripe tennenes emaljeoverflate. Dette vil over tid lede til hull i emaljen.

Et ubehandlet hull kan gi følsomhet for temperaturer og søt mat. Bakterier kan på denne måten også spre seg ubemerket helt nedover i nervene. Dette er en av grunnene til vår anbefaling om årlig tannlegebesøk, som et skadebegrensende tiltak. Alt er enklere å gjøre noe med før det får utvikle seg for lenge.

Hvordan behandles karies?

Dersom kariesangrepet på tennene oppdages tidlig, kan tannlegen først fjerne plakket, for så å pensle emaljen med fluorlakk. Dette vil føre til kariesangrepet stoppes, men dersom det går dypere i emaljen vil ikke tannen kunne gjennoppbygge seg selv. Da vil tannlegen fjerne den dårlige tannsubstansen og erstatte det med en fylling.

Lurer du på om du har et kariesangrep i tennene? Kontakt oss hos Oasen Tannklinikk i Fredrikstad sentrum for en uforpliktende konsultasjon og en hyggelig prat rundt din tannhelse.

Lurer du på noe om karies?