Tannkjøttsykdom

Tannkjøttsykdom – en vanlig sykdom i tennene

Verdens 6. mest vanlige sykdom

Tannkjøttsykdom er den 6. mest vanlige sykdommen i verden! Så mange som 10% av den voksne befolkningen vil oppleve tannkjøttsykdom i løpet av livet, og ca 1 av 10 av disse vil få alvorlig tannkjøttsykdom.

Hvorfor får man tannkjøttsykdom?

Det er flere faktorer som spiller inn, men dette kan være noen av hovedårsakene:

• Mangel på munnhygiene
  • Ukontrollert bakterieflora
  • Genetikk
  • Systemiske sykdommer
  • Stress og lite ivaretatt psyke
  • Røyk og tobakksbruk
  • Sterk bruk av medisiner

Hvordan utvikles tannkjøttsykdom?

Tannkjøttsykdom begynner som en betennelse, kalt gingivitt. Denne betennelsen begynner i tannkjøttet og kan bevege seg til å bli periodontitt, også kalt pyrea, som er betennelse i vevet rundt tannen.

Årsaken til tannkjøttsykdom er ofte mangelfullt renhold av tenner og tannkjøtt, gjennom at bakterier og plakk blir liggende i tannkjøttskanten. Gingivitt er en reversibel tilstand og kan reverseres med grundig renhold.

Tannkjøttsykdom – pyrea

Dersom gingivitten forblir ubehandlet kan det forårsake irreversibel skade. Når plakk og tannstein trenger ned i dypere vev vil det utsondres toksiner, som ødelegger det underliggende kjevebeinet. Denne tilstanden kalles periodontitt/pyrea.

Bentapet kan over tid bli så omfattende at tennene løsner og må fjernes. Da disse sykdommene ikke gir smerte, er det mange som kan ha periodontitt uten å være klar over det. Det er derfor svært viktig med regelmessig undersøkelse og tannrens hos tannlegen.

Lurer du på noe om tannkjøttsykdom?

Symptomer på tannkjøttsykdom

Symptomer på tannkjøttsykdom kan være noe varierende. Noen opplever blødninger i tannkjøttet, irritert tannkjøtt og betennelse, mens andre ikke får noen smerter. For å oppdage dette tidlig er det viktig med regelmessig tannlegesjekk, der tannlegen kontrollerer tannkjøtt og kjevebein.

Hvordan behandle tannkjøttsykdom?

Du vil få den beste behandlingen av tannkjøttsykdom, dersom pasienten forstår sykdommen, hvordan den utvikler seg og hva som påvirker den. Her må man kanskje endre noen vaner, for å få best mulige resultater.

Behandlingen starter med å kartlegge sykdommen til pasienten, og ta avgjørelsene deretter. En viktig del av behandlingen er fjerning av plakk og forebygge ansamlingen av tannstein. Tenner blir renset hos oss, i tillegg til at vi lærer bort enkle grep som pasienten må ta med seg hjem.

Vi tar pasienten gjennom en rekke rutiner som vil hjelpe til å forstå og forebygge sykdommen. Dette innebærer god munnhygiene og enkle verktøy.

Dekker Helfo tannkjøttsykdom?

Tannlegebehandling av tannkjøttsykdom gir deg rett på refusjon fra Helfo. Vi i Oasen tannklinikk holder oss oppdatert på gitt regelverk, og hjelper deg gjerne så du får refusjonen du har krav på. Du vil bli nøye informert om alle rettigheter, ved de ulike inngrepene, og kan være trygg på at du får hjelpen du trenger.

Kontakt oss hos Oasen Tannklinikk i Fredrikstad sentrum for en hyggelig prat rundt din tannhelse.