Trekke tann

Trekke tann – alt du trenger å vite

Må du trekke en tann?

Å trekke en tann er en enkel kirurgisk behandling som ofte er den siste løsningen hvis en tann har blitt syk. Det kan også være andre grunner til å trekke en tann, som forebygging, noe vi ser med visdomstenner. Andre ganger må man trekke en tann for å gjøre plass til andre, ofte i sammenheng med tannregulering.

Det er viktig at det er smertefritt å trekke tann.

Vi vil alle beholde tenne våre lengst mulig, og å trekke en tann er siste utvei. Når det er sagt er dette en smertefri behandling, og utføres ofte ukomplisert. I noen tilfeller trenger man tannkirurgi, eller kirurgisk tanntrekking, men dette blir også gjennomført meget smertefritt. Vi i Oasen tannklinikk er opptatt av å trygge kundene våre, og velger alltid den løsningen som er best for pasientene, samtidig som vi gjør alt vi kan for en smertefri og skånsom behandling.

Trekke tann – smerter etterpå

I etterkant av behandlingen er det viktig at kroppen får hentet seg inn igjen. Det er mye som skal på plass, og det finnes enkle grep for en vellykket restituering.

• Fjerne kompress etter 30 minutter
  • Ta smertestillende som beskrevet av tannlegen
  • Ikke spis eller drikk før det har gått 2 timer etter behandling
  • Spis myk og kjølig mat
  • Ikke skyll munnen det første døgnet
  • Ikke konsumer alkohol eller tobakk

Ved å ta disse forholdsreglene kan du unngå betennelse i såret, og munnen vil ha en bedre mulighet til heling.

Er det vanlig å blø etter man har trukket tann?

Etter behandlingen er det helt vanlig med litt blod, men dette skal roe seg raskt ned. Dersom det er mye blødning, kan man legge en kompress på såret, og hvis det ikke stopper etter ca. en halvtime skal du ta kontakt med tannlegen.

Det er helt normalt med litt smerter i noen dager etter du har trukket en tann, men hvis smertene ikke gir seg – eller blir verre – må du ta kontakt med tannlegen. Dette skjer sjeldent, men kan være et tegn på at tilhelingen ikke kommet ordentlig i gang og man trenger da ytterligere behandling av tannlege.

Når kan jeg spise etter jeg har trukket tann?

To timer etter endt behandling. Velg mat og drikke som er skånsom mot såret, som kald og myk mat. Ikke bruk sugerør, etter som dette kan irritere såret, og fjerne blodet som beskytter såret.

Lurer du på noe om å trekke en tann?

Trekke tann eller rotfylle?

Om man skal trekke en tann eller rotfylle, er noe vi diskuterer sammen med pasienten vår. Å trekke tann er alltid den siste utveien, hvis tannen er i virkelig dårlig tilstand. Hvis problemet kan løses med rotfylling, gjør vi heller det.

Har du en tann du vurderer å trekke? Kontakt oss for en konsultasjon, hvor vi svarer på alle dine spørsmål. Ring oss på +47 69 31 64 40 eller book time online.