Rotfylling

Rotfylling – fyll hull i tennene

Rotfylling

En tann består av to deler, en tannkrone og en tannrot. Tannroten sitter fast i kjevebenet, mens tannkronen er den synlige delen av tannen. Når nerven i tannroten er skadet eller død, må det foretas en rotfylling.

Hvorfor må man rotfylle?

Hovedårsaken til at nerven er skadet, kan forårsakes av bakterier som har kommet inn i tannens nerve gjennom et dypt hull, gamle og dype fyllinger eller traume.

Bakteriene trenger seg inn og tar med seg permanent skade. Noen pasienter har også følsomme tenner med sprekkdannelser som må rotfylles.

Symptomer på at du trenger rotfylling

Symptomene er individuelle men innebærer ofte vedvarende tannpine med påfølgende søvnproblemer. Andre ganger kan symptomene først være tannpine, for så å forsvinne etter en tid. Ved noen tilfeller kan nerven helt ubemerket dø dersom behandling ikke igangsettes.

Dersom en betennelse i nerven har gått fra tannpine til symptomfrihet så må den uansett behandles da det kan lede til rotspissbetennelse. Det er viktig å behandle en infisert tann så raskt som mulig, da det minimerer risikoen for ytterligere betennelser.

Hvordan behandler man nerveskade i tannroten?

Behandlingen starter ved å åpne den betente tannen og lokalisere nervekanalene. Nervekanalene renses og desinfiseres med antibakteriell væske. Noen ganger må kanalene renses mer enn en gang avhengig av betennelsens karakter. Når nervekanalene er desinfisert og ferdigrenset så fylles de med rotfyllingsmateriale for å stabilisere tannen, og forebygge mot videre utvikling av problem i tannen.

Lurer du på noe om rotfylling?

Rotfylling smerter

Det er helt normalt med litt smerter et par dager etter rotfylling, men hvis smertene vedvarer i mer enn 4 dager, anbefaler vi at du tar kontakt med tannlegen.

En rotfylt tann vil oppføre seg annerledes enn de naturlige tennene, og er ikke like sterk som en naturlig tann. Dette gjør at man må være bevisst på å ikke overbelaste tannen, slik at den knekker. Derfor er det ofte anbefalt å sette på tannkrone etter rotfylling.

Rotfylling pris

Prisen på rotfylling vil variere etter behovet til hver enkelt pasient og etter hvor mange kanaler det finnes i en tann.

Vi anbefaler å ta kontakt med oss dersom du har noen spørsmål, eller trenger en konsultasjon.