Tannlegeskrekk

– sliter du med odontofobi?

Lang erfaring innen tannlegeskrekk

Ifølge undersøkelser finnes det mellom 70–100 000 nordmenn som sliter med tannlegeskrekk, en tilstand som ofte omtales som odontofobi på fagspråket. For mange er fobien så stor at de ikke tør å gå til tannlegen – selv ved tannsmerter.

Vi på Oasen Tannklinikk har lang erfaring med pasienter som lider av tannlegeskrekk. Vi sørger for at du som sliter med odontofobi blir lyttet til.

Tannlegene våre møter deg, ikke bare som en pasient, men også som et medmenneske. Det er viktig for oss at du føler deg hørt og ivaretatt gjennom hele prosessen.

Hva er tannlegeskrekk?

Begrepet tannlegeskrekk benyttes ofte om det å være engstelig eller nervøs for å gå til tannlegen. Angsten kan være relatert til alt fra selve behandlingen, til undersøkelsen eller instrumentene som brukes.

Dersom frykten din for å gå til tannlegen er så stor at du unngår å besøke tannklinikken ved behov, kalles lidelsen gjerne for odontofobi.

Frykt, fobi og angst kan oppleves veldig forskjellig fra person til person. Noen har kraftig fobi, mens andre kun opplever litt nervøsitet i forbindelse med tannlegebesøk. Vi tar alle med tannlegeskrekk på alvor – uansett alvorlighetsgrad.

Behandling av tannlegeskrekk hos tannlege i Fredrikstad

I likhet med de fleste typer angst og frykt, kan tannlegeskrekk behandles. Eksponeringsterapi er effektivt for de fleste angstlidelser. Selv om det føles vanskelig, kan det med andre ord hjelpe å gå til tannlegen jevnlig. Dette kan gjøre at du blir kvitt tannlegeskrekken for godt.

Besøk vår tannlege i Fredrikstad og bli hørt. Vi sørger for å lytte til deg slik at vi vet hva du er redd for. Vi vil forklare deg hva som vil skje under tannbehandlingen, slik at du ikke opplever noen overraskelser underveis.

Du sitter i førersetet

De fleste pasienter med tannlegeskrekk synes det verste med å gå til tannlegen er følelsen av å miste kontrollen.

Når det er sagt, opplever mange pasienter at de enklere klarer å håndtere egen tannlegeskrekk når de blir informert om hva som skjer underveis. Dette gir følelsen av at de har mer kontroll over situasjonen.

Våre  tannleger sørger for at du som har tannlegeskrekk er informert om hvilken type behandling du trenger, og hva som skjer underveis.

Fortell oss at du har tannlegeskrekk

Det absolutt viktigste du kan gjøre er å fortelle oss at du lider av tannlegeskrekk, og også hva du er redd for, slik at vi kan tilrettelegge behandlingen etter dine behov. Sammen oppnår vi en behandlingsplan som passer deg best!

Sammen med deg finner vi et tempo på behandlingen slik at du får en trygg og behagelig opplevelse i vår tannlegestol.

Lurer du på noe om hvordan vi kan hjelpe deg med tannlegeskrekk?

Moderne og hyggelige lokaler

Leter du etter en tannlege i Fredrikstad sentrum som setter dine behov først? Vi vet at mange som sliter med tannlegeskrekk synes situasjonen blir mindre skummel dersom de føler at omgivelsene er trygge. Du skal føle deg komfortabel og trygg under hele ditt tannlegebesøk.

Vi har moderne og lyse lokaler som er hyggelig å være i :)

Lytt til behagelig musikk

Når du besøker Oasen Tannklinikk i Fredrikstad kan du også høre på musikk dersom du ønsker det. Mange opplever at tannlegeskrekken reduseres når de kan lytte til beroligende musikk på øret.

Ta med mobilen og favorittspillelistene dine, og hør på behagelige toner mens vi utfører tannbehandling.

Smertefri behandling

Frykten for smerter er nok grunnen til at mange har tannlegeskrekk. Hos vår tannlege i Fredrikstad sentrum kan du imidlertid se frem til smertefri behandling. Vi benytter toppmoderne utstyr og har effektive smertelindrende preparater.

Med det beste tannmedisinske utstyret på markedet, sikrer vi at du får en behagelig og smertefri opplevelse mens du behandles.

I dag virker lokalbedøvelse hurtig og har god effekt. Vi passer på at du ikke kjenner smerter i det aktuelle området før eventuell behandling starter.

Jevnlige tannlegebesøk er viktig

Det å bli kvitt tannlegeskrekk kan være en lang prosess, og det er ikke sikkert du blir kvitt angsten for tannlegebesøk over natten.

Våre mange tiltak bidrar til at tannlegeskrekk kan behandles effektivt, men ofte må du eksponere deg for situasjonen flere ganger før du føler deg trygg.

Vi kan derfor lage en plan for videre oppfølgning, og gi deg innkalling til tannlege for eksempel én gang i året. Det å gå jevnlig til tannlegen kan være smart, fordi du da eksponeres for situasjonen med jevne mellomrom.

Når du går ofte til tannlegen, vil du dessuten kunne forhindre at hull og andre tilstander oppstår. Da vil du heller ikke trenge å bekymre deg for større inngrep i munnen, og du kan oppnå sunn tannhelse.

Samtale før eventuell behandling

Dersom du sliter med tannlegeskrekk kan det ofte hjelpe å besøke tannlegen før du faktisk mottar behandling. Ved å bli bedre kjent med våre tannleger og lokaler, vil du kanskje føle deg tryggere.

Husk at du ikke trenger å behandles dersom du dukker opp på tannlegekontoret vårt. Vi kan gjerne slå av en prat og snakke om tannlegeskrekken din, helt uforpliktende. Dersom du føler deg klar for det, kan du bestille en tannlegetime. Alt skjer i ditt tempo.

Hvorfor sliter mange med tannlegeskrekk?

Angst for tannlegebesøk kan skyldes mange ulike ting, og det finnes ikke nødvendigvis et fasitsvar på hvorfor man lider av tannlegeskrekk. Mange som sliter med odontofobi har hatt dårlig erfaring i forbindelse med tannlegebesøk tidligere.

Kanskje skoletannlegen var litt vel hardhendt med boremaskinen? Eller opplevde du kanskje at lokalbedøvelsen ikke virket? Dette kan fort føre til at du forbinder tannlegebesøk med noe smertefullt eller negativt.

Hva frykter de som er rammet av tannlegeskrekk?

Tannlegeskrekk handler ikke nødvendigvis om frykt for smerte. Noen liker ikke tanken på blod eller sprøytespisser, mens andre har angst for at det skal koste for mye å gå til tannlegen. Uansett hva som er årsaken til din tannlegeskrekk, tar vi deg på alvor.

Én av de vanligste fryktene blant dem med tannlegeskrekk er frykt for sprøyter og bedøvelsesnåler. Det er også mange som opplever frykt i forbindelse med boring, noe som blant annet kan utløses av vibreringen fra instrumentet.

Noen opplever skam fordi de er misfornøyd med hvordan tennene ser ut, eller frykter at tannlegen skal synes at de har dårlig ånde.

Her er en oversikt over de vanligste tannlegefobiene:

• Frykt for nåler og sprøyter
  • Frykt for boring
  • Frykt for blod
  • Frykt for bedøvelse eller beruselse i forbindelse med dette
  • Frykt for smerte
  • Flauhet relatert til tenner eller dårlig ånde
  • Frykt for kostnadene

Tannlegeskrekk hos voksne

En stor andel av dem som sliter med odontofobi eller tannlegeskrekk er voksne. Frykt for tannlege kan forekomme i alle samfunnslag, og både menn og kvinner rammes.

Vi på Oasen Tannklinikk møter deg med forståelse og respekt – uansett alder. Det viktigste for oss er at du føler deg trygg og ivaretatt.

Symptomer på tannlegeskrekk

Det finnes mange ulike symptomer på angst og frykt. Noen får vondt i magen når tannlegetimen nærmer seg, mens andre opplever skjelving og svimmelhet. Noen føler at de skal besvime, mens andre får hjertedunk.

Angst og frykt kan også vise seg i form av bekymringer og psykisk uro. Noen mister nattesøvnen fordi de gruer seg så mye til tannlegebesøket. Husk at symptomer på tannlegeskrekk er ufarlige – selv om det kan føles veldig ubehagelig mens det pågår!

Vi behandler tannlegeskrekk

Vår sentrale beliggenhet gir deg enkel tilgang på tannlege i Fredrikstad sentrum.

Vår kompetanse og erfaring innen tannlegeskrekk er ettertraktet blant pasienter som sliter med odontofobi. Du er derfor hjertelig velkommen hos oss!